A Magyar Köztársaság Országgyűlése a többpártrendszerű jogállam kiépülésével egyidejűleg az önkormányzati rendszer bevezetése mellett döntött, biztosítva a helyi önkormányzatok három kiemelkedően fontos jogát: az autonómiához való jogot, a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, valamint az önkormányzati jogok bírósági védelmének jogát.
Az egyre erősödő önkormányzatok révén olyan önszerveződő helyi hatalomgyakorlás valósul meg amelyben a lakosság közvetlenül, illetve választott helyi képviselői útján – a törvények keretei között – önállóan intézheti a helyi ügyek széles körét.
A helyi önállóságot anyagilag -szervezetileg-jogilag biztosító önkormányzat-barát környezetben a helyi önkormányzatok fokozatosan képessé válhatnak arra, hogy a településen önfejlődési folyamatot indítsanak el, s a közmegelégedésére, hatékonyan igazodjanak a helyi sajátosságok és igények sokszínűségéhez, önkormányzati minőségükben és önállóságukban kapcsolódjanak az országos közfeladatok helyi érdekű megvalósításához.
A helyi önkormányzatok széles feladat- és hatáskörükben eljárva kifejezik a helyi közakaratot, megjelenítik a helyi érdekeket.
Mindezeket alapul véve és szem előtt tartva Magyardombegyház község önkormányzata önállóan, szabadon, demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit, gondoskodik a közszolgáltatásokról, a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásáról.
Magyardombegyház község önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) a helyi önkormányzatokról szóló és módosított l990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) 18. §. (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a – szervezeti és működési rendjére (a továbbiakban: SZMSZ) – a következő rendeletet alkotja.
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat és jelképei
1. §.
(1) A képviselő-testület és szervei számára az Ötv -ben és más jogszabályokban meghatározott feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat az SZMSZ -ben foglaltak figyelembe vételével kell alkalmazni.
2. §.
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Magyardombegyház Község Önkormányzata
- Az Önkormányzat székhelye: Magyardombegyház
Pontos címe: 5838 Magyardombegyház, Zalka Máté u. 61. sz.
- Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet: Magyardombegyház Község Önkormányzatának Képviselő-testülete
- Illetékességi területe: Kisdombegyház Község közigazgatási területe
3.§
- Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
- Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.
4.§.
Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.
5.§.
- A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatásának ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek helyi megteremtéséhez kapcsolódnak (Ötv. 1. §. (12) bek.).
- „ A helyi önkormányzat – a törvény keretei között – önállóan szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket. Döntését az Alkotmánybíróság, illetve bíróság és kizárólag jogszabálysértés esetén bírálhatja felül.”
(Ötv. 1. §. (3) bek.)
6.§
-
- A képviselő-testület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban. Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett lakossági réteg, érdekképviseleti szerv, vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
-
- Önkormányzati döntést a helyi önkormányzat:
-
-
- képviselő-testülete, annak felhatalmazására,
- bizottsága,
- a polgármester,
- a helyi népszavazás hozhat. (Ötv. 2. §. (2) bek.)
-
7.§.
A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom- és gazdaságszervező munkában – ezek fejlesztése érdekében – együttműködik a megyei önkormányzattal. A koordináció keretében közvetlen cél a megyei koncepciók, elképzelések kidolgozásában való közvetlen részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel. A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester, illetve a körjegyző feladata.
II. Fejezet
A képviselő-testület feladat- és hatásköre
8.§.
Az önkormányzati feladat- és hatáskörök főszabályként a képviselő-testületet illetik meg, melyeket a jelen rendeletben, vagy más önkormányzati rendeletben megállapított jogszabályok szerint a polgármester, az állandó bizottságokra átruházhat.
9.§.
A települési önkormányzat képviselő-testületének törvények által előírt kötelező önkormányzati feladat- és hatásköre
- Az önkormányzat feladatai a közszolgáltatások körében:
-
- a településrendezés és településfejlesztés,
- az épített és természeti környezet védelme,
- a lakásgazdálkodás,
- a vízrendezés, csapadékvízelvezetés és csatornázás,
- a köztemetők fenntartása,
- a helyi közutak és közterületek fenntartása,
- a helyi tömegközlekedési és köztisztaság biztosítása (Ötv. 8. §. (1) bek.),
- gondoskodás a helyi tűzvédelemről és a közbiztonság helyi feladatairól,
- közreműködés az energiaszolgáltatásban,
- közreműködés a foglalkoztatás megoldásában,
- gondoskodás az óvodai nevelésről, az egészségügyi és szociális ellátásról, valamint a gyermek és ifjúsági feladatokról (Ötv. 8. §. (4) bek.)
- a közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység és a sport támogatása,
- nemzetiségi és etnikai kisebbség jogai érvényesítésének biztosítása,
- az egészséges életmód közösségi feltételeinek az elősegítése.
- Az önkormányzat köteles gondoskodni:
- az egészséges ivóvízellátásról,
- az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról és nevelésről,
- az egészségügyi és szociális alapellátásról,
- a közvilágításról,
- a helyi közutak és köztemető fenntartásáról,
- a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesüléséről.
10.§.
A képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat ciklusprogramja tartalmazza.
11.§
- A helyi közügy önálló megoldásának felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelyben tisztázni szükséges a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a képviselő-testület illetékes bizottságai véleményt nyilvánítanak. Az eljárást a testület döntésétől függően lefolytathatja a polgármester (alpolgármester) vagy az erre felkért külön bizottság.
- Az előkészítő eljárás eredményét összegző előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat elvállalásával elérendő célt és végrehajtásának az (1) bekezdésében említett részletes feltételeit.
12.§.
A települési önkormányzat képviselő-testületének önként vállalt önkormányzati feladatai:
Falugondnoki Szolgáltatás szociális alapellátás
13.§.
Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testület a településfejlesztéssel, a helyi közszolgáltatásokkal, az alapvető intézményhálózat létrehozásával és működtetésével szorosan összefüggő hatásköreinek gyakorlását nem ruházhatja át. Ennek megfelelően és ezen túlmenően a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik:
-
- az önkormányzati rendeletalkotás,
- az önkormányzat szervezetének kialakítása és működésének meghatározása,
- a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés és megbízás,
- a helyi népszavazás kiírása,
- az önkormányzati jelképek, kitüntetések és elismerő címek meghatározása, használatuk szabályozása, a díszpolgári cím adományozása,
- a gazdasági program megállapítása és végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadása,
- megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervhez való csatlakozás,
- a településrendezési terv jóváhagyása,
- éven belül 3 millió Ft értékhatárt meghaladó hitel felvétele,
- kötvénykibocsátás, továbbá a közösségi célú alapítványi forrás átvétele és átadása,
- önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás,
- intézmény és (önkormányzati) vállalkozás céljára gazdasági társaság vagy szövetkezet alapítása,
- közterület elnevezése, emlékmű és köztéri szobor állítása,
- eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál,
- felterjesztési jog gyakorlása (általánosságban, véleménynyilvánítás azokban az ügyekben, amelyekben a törvény az önkormányzat álláspontjának kikérését írja elő),
- a népi ülnökök megválasztása,
- állásfoglalás megyei önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási szolgáltatási körzeteiről, ha az általa nyújtott szolgáltatás a települést is érinti,
- amit a törvény a képviselőtestület át nem ruházható hatáskörébe utal.
14.§
- A képviselő-testület megbízatásának lejárta előtt az Ötv. 17. §. (3) bekezdésében meghatározott feltételek alapján mondhatja ki az önfeloszlatását.
15.§.
- A képviselő-testület a hatáskörgyakorlás átruházásáról, illetőleg visszavonásáról annak felmerülésekor dönt.
- A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, döntését megsemmisítheti és megváltoztathatja, illetőleg a gyakorló szervet beszámoltathatja.
- A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.
- Az átruházott hatáskör gyakorlója – az e kereten belül tett – intézkedéseiről, azok eredményeiről a soron következő – rendes – ülésen beszámol.
16.§.
A képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő törvényi változásokról az átruházhatóság törvényi feltételeiről a jegyző a képviselő-testületet a napirend előtti feladatok keretén belül írásban tájékoztatja.
III. Fejezet
A képviselő-testület működése
(Ötv. 12-18. §.)
17.§.
A képviselő-testület összehívása:
- A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő + a polgármester
- A testület szükség szerint, de legalább évente 6 ülést tart.
- A képviselő-testület összehívását a megyei közigazgatási hivatal vezetője, valamint népi kezdeményezés is indítványozhatja. A testületi ülést általában minden hónap első hetének csütörtöki napjára kell összehívni.
- A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
- a képviselőket,
- a bizottságok nem képviselő tagjait,
- a jegyzőt,
- a lakossági szervezetek képviselőit,
- az önkormányzati intézmények vezetőit,
- a helyi pártok képviselőit,
- az egyházak képviselőit,
- akit a polgármester megjelöl.
- A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.
- A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
- a bizottságok nem képviselő tagjait,
- a körjegyzőt,
- a képviselő-testülettel együttműködési megállapodást kötött lakossági szervezetek képviselőit,
- akit a polgármester meghívott.
- Az ülés előterjesztését a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok az ülés előtt legalább három nappal megkapják. A helyben szokásos módon közzé kell tenni: a testületi ülések időpontját és helyét, napirendjét, valamint azt, hogy a napirendek anyagát meg lehet tekinteni az önkormányzatnál. A meghívó kifüggesztendő az önkormányzat hirdetőtábláján is.
- A polgármester rendkívüli testületi ülést köteles összehívni a képviselők közül legalább 2 fő képviselő, vagy bizottságának a napirendet is tartalmazó indítványára. Ilyen sürgős halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 4 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
- A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 30 nappal az ülés előtt – a helyben szokásos módon – nyilvánosságra kell hozni.
- „A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatában határozza meg, mely önszerveződő közösségek képviselőit illeti meg tevékenységi körében tanácskozási jog a képviselő-testület és bizottsági ülésein.” (Ötv. 8. §. (5) bek.)
18.§
A képviselő-testület ciklusprogramja:
- A képviselő-testület elfogadja az önkormányzat tevékenységének irányvonalát, az elsőbbséget élvező célokat, a fejlesztési programokat tartalmazó koncepciót.
- A képviselő-testület megbízatásának időtartamára szóló ciklusprogram alapján működik.
- A ciklusprogram tervezetének előkészítéséről és a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
19.§.
- A képviselő-testület a ciklusprogramon alapuló évenként jóváhagyott ülésterv szerint végzi munkáját.
- Az üléstervet minden év január 31-ig a javaslatok alapján a körjegyző állítja össze.
- Az üléstervre javaslatot tehetnek:
- a települési képviselők,
- a bizottságok,
- az alpolgármester,
- a körjegyző,
- a képviselő-testülettel együttműködési megállapodást kötött szervek vezetői,
- a település önszerveződő közösségei,
- Az ülésterv javaslat előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokáról.
- Az ülésterv tartalmazza:
- a képviselőtestület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét,
- a tervezett napirendi pont előterjesztőjének nevét,
- A ciklusprogramot, továbbá a jóváhagyott üléstervet közzé kell tenni az önkormányzat hirdetőtábláján.
20.§.
A képviselő-testület ülése. Az ülésvezetés szabályai.
- A képviselő-testület ülése nyilvános. (Ötv. 12. §. (3) bek.)
- A képviselő-testület
-
- zárt ülést tart a választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás átadása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele, továbbá önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy tárgyalásakor.
- zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdekeit sértené. (Ötv. 12. §. (4) bek. a), pont)
- A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a kisebbségi szószóló és a jegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és szakértő vesz részt. Törvény előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása (Ötv. 12. §. (5) bek.)
- A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti
- A polgármester a testületi ülés vezetése során:
- megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
- megállapítja az ülés határozatképességét,
- előterjeszti az ülés napirendjét.
- A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
21.§.
Az előterjesztés
- Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és új napirenden kívüli anyagok, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
- A testületi ülésre az előterjesztés írásban, vagy szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
- Az előterjesztés főbb elemei:
- Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket (testületi megállapodásokat, a hozott határozatok eredményeit), a tárgykört rendező jogszabályokat, az előkészítésben résztvevők véleményét, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést, s a döntést indokolják.
- A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők (részhatáridők) megjelölésével.
22.§.
- A képviselő-testület – a polgármester javaslatára – minősített szótöbbséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítvány tárgyában.
- A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
- Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtandó be a polgármesternél. Sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző.
- Ha a polgármester, vagy valamely képviselő ellenzi az azonnali tárgyalása, akkor a sürgősség kérdését – a napirend lezárása után – vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősségi tények rövid indokolására.
- Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirend meghatározásakor kell állást foglalni arról, hányadik napirendként tárgyalják.
23.§.
A vita, szavazás
- A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
- az előterjesztő a napirendhez a vita előtt kiegészítést tehet,
- az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
- A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
- A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
- Az önkormányzati bizottság bármely előterjesztéshez – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.
- Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. H a képviselő a módosító javaslatát megváltoztatja, akkor az elnök azt újabb javaslatként véleményezésre a tárgy szerint érintett bizottságnak átadja.
- A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
- A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
- A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében -, majd az eredeti határozati javaslatról.
- „A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges” (Ötv. 14. §. (1) bek.). ,,A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére, vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelen lévőnek kell tekinteni.” (Ötv. 14. §. (2) bek.)
- Szavazategyenlőség esetén az elnök szünetet rendel el, majd újra elrendeli a szavazást.
- Minősített többség szükséges:
- önkormányzati rendeletalkotáshoz (Ötv. 10. §. pont),
- az önkormányzat szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, megbízáshoz (Ötv. 10. §. pont)
- önkormányzati társulás létrehozásához, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozáshoz (Ötv. 10. §. e) pont)
- külföldi önkormányzattal való együttműködést rögzítő megállapodáshoz, nemzetközi önkormányzathoz való csatlakozáshoz (Ötv. 10. §. f) pont),
- intézmény alapításához (Ötv. 10. §. a) pont)
- zárt ülés elrendeléséhez (Ötv. 12. §. (4) bek. b) pont),
- a képviselő-testület megbízatása lejárta előtti feloszlatásához (Ötv. 18. §. (3) bek.),
- a polgármester elleni kereset benyújtásához (Ötv. 33/B. §. (19) bek.),
- az SZMSZ -ben meghatározott ügyek eldöntéséhez.
(12) A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. (Ötv. 12. §.(6) bek.) Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. A polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.
(13) Zárt ülésen hozott határozatot is nyilvánosan kell ismertetni.
(14) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:
a) azt törvény írja elő,
b) azt a polgármester és a bizottságok elnökei kérik.
Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.
(15) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak,, illetőleg tartózkodnak a szavazástól.
(16) A név szerinti szavazásról mindig kötelező jegyzőkönyvet készíteni. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(17) A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felöl kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételni.
(18) A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
Magyardombegyház Község Önkormányzata Képviselő-testületének … / 20….év (…...hó....nap) Mdkt. Határozata
(19) A testületi határozatokról a Körjegyzőség hivatala betűrendes és határidő-nyilvántartást vezet.
(20) A határozatokat, a jegyzőkönyv elkészítését követő 3 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szervezeteknek. A képviselők a határozatokat a legközelebbi testületi ülés anyagával együtt kapják meg.
(21) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a körjegyző készíti elő és terjeszti a képviselő-testület elé.
24.§.
A titkos szavazás
- Titkos szavazást kell tartani:
- választás,
- kinevezés
- felmentés,
- vezetői megbízás adása, visszaadása, valamint
- fegyelmi eljárást lezáró érdemi döntés (büntetés kiszabás) esetén.
- Titkos szavazás eljárása: borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
- szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
- a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
- a szavazás során felmerült körülményeket.
- Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a képviselő-testület következő ülésén lehet megismételni. Újabb szavazategyenlőség esetén a szavazás azonnal megismételhető.
25.§.
Kérdés, interpelláció
- Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás.
- A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett.
A válaszadás maximális időtartama 3-5 perc.
- A képviselő a képviselő-testület ülésén – lehetőleg a napirendek lezárása után:
- a polgármestertől,
- alpolgármestertől,
- az önkormányzati bizottságok elnökeitől,
- a jegyzőtől
önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat), amelyre az ülésen – vagy legkésőbb l5 napon belül írásban – érdemi választ ad.
- Ha az interpelláció benyújtására a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 15 nappal kerül sor, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni. Ennek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.
- Az interpelláció tárgyának kivizsgálásában az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A képviselő-testület részletesebb kivizsgálást is elrendelhet, ezzel megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestert, valamely önkormányzati bizottság elnökét.
- A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásról.
- Az interpellációról a jegyző rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet.
26.§
A tanácskozás rendjének fenntartása
- A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, ennek során:
- Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.
- Rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
- Ismétlődő rendzavarás esetén javaslatot tehet a testületnek arra, hogy a rendbontó képviselő tiszteletdíját csökkenti.
- A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
- A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
27.§.
A jegyzőkönyv
- „ A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.” (Ötv. 17. §. bek.)
- A testületi ülésről 3 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni: Ebből:
a) Az eredeti példányt az irattár iktatja, kezeli,
-
- Az egyik példányt meg kell küldeni 15 napon belül a megyei közigazgatási hivatal vezetőjének (Ötv. 17. §. (2) bek.)
-
- Egyik példányát hozzáférhetővé kell tenni a képviselők és az érdeklődő állampolgárok számára, amely a körjegyzőnél kerül lefűzésre és tárolásra.
(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv első példányhoz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
- A jegyzőkönyv tartalmazza:
- az ülés helyét, időpontját,
- a megjelent képviselők nevét (a távolmaradt képviselők névsorát),
- az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,
- az ülés megnyitásának időpontját,
- az elfogadott napirendet,
- napirendként az előadó és a felszólalók nevét, a kérdéseket, a hozzászólások lényegét,
- a határozathozatal módját,
- a szavazás eredményét és a határozat szövegét, külön indítványra a kisebbség véleményét,
- a polgármester esetleges intézkedéseit (a testületi ülésen történt fontos eseményeket),
- az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat,
- az ülés bezárásának időpontját.
- A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a körjegyző írja alá. A polgármester jegyzőkönyv hitelesítőket is felkérhet.(Ötv. 17. §. (2) bek.)
- A választópolgárok – a zárt ülése kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és az ülésének a jegyzőkönyvébe. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.” (Ötv. 17. §. (3) bek.)
IV. Fejezet
Az önkormányzati rendeletalkotás
28.§
- A képviselő-testület – az Ötv. 16. §. bekezdésében kapott felhatalmazás alapján –a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján – annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot.
- Az Ötv. értelmében rendeletet kell alkotni a következő ügyekben:
- a Szervezeti és Működési Szabályzatról (Ötv. 18. §. (1) bek.)
- a települési képviselőknek, a bizottsági elnököknek, a bizottság tagjainak – törvény keretei között történő – tiszteletdíj, természetbeni juttatás megállapításáról. (Ötv. 20. §. (2) bek.),
- a bizottság részére történő hatósági jogkör megállapításáról (Ötv. 23. §. (2) bek.),
- a helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeinek, eljárási rendjének a megállapításáról. (Ötv. 50. §. (2) bek.),
- a helyi önkormányzat meghatározott vagyontárgya vagy vagyonrésze elidegenítéséről, megterheléséről, vállalkozásba való beviteléről, illetőleg más célú hasznosításáról (Ötv. 80. §. (2) bek.)
- Rendeletet alkot továbbá más törvényekben és jogszabályokban meghatározott feladatok végzésére, illetve jog által nem szabályozott helyi feladatok és társadalmi viszonyok rendezésére.
29.§.
A rendeletalkotás főbb szabályai
- A rendeletalkotás kezdeményezése
Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
-
- a települési képviselők,
- az önkormányzati bizottságok elnökei útján
- a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
- a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői.
- A rendelettervezet elkészítése
- A képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg.
- A tervezetet a polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett munkatársa (csoport) készíti el.
Megbízható azonban az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság, sőt külső szakértő is.
c) A polgármesteri hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, illetőleg szakértő készíti el.
- A tervezet véleményezése
- A jogszabályi környezet
- Az önkormányzati rendeletek előkészítése során széles körű elemzésből kell kiindulni. Ennek elsődleges forrásai:
-
- a szabályozandó tárgy szerint érintett szervek, szakemberek véleménye,
- a lakossági közvéleménykutatás.
-
- A tervezetet – a jegyző véleményével együtt –megvitatás céljából az ügyrendi feladatokkal foglalkozó bizottság elé kell terjeszteni, amely azt – a tárgy szerint érintett más bizottságokkal együttesen tartott ülésén – megvitatja. Erre az ülésre a jegyzőt – szükség szerint más külső szakembereket is – meg kell hívni.
- A polgármester egyes rendelettervezeteket – az érdemi vita előtt – közmeghallgatásra bocsáthat.
- A lakosság széles rétegeinek jogait, kötelességeit érintő önkormányzati rendeletek tervezeteit legalább 10 napig közszemlére kell bocsátani, amelyek megtörténtéről a lakosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell.
- A tervezet képviselő-testület elé terjesztése és elfogadása
- A jegyző (a polgármester, a bizottságok elnökei) az előkészítést és véleményezést követően a rendelettervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az előkészítés és véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.
- A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
- Az önkormányzati rendeleteket külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatosan sorszámmal kell ellátni a következők szerint:
Magyardombegyház Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/20…. év (……..hó….nap) Mdkt. Rendelete
- Az önkormányzati rendelet kihirdetése és közzététele
- Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
- A polgármesteri hivatalban és a község hirdetőtábláján a rendelet egy-egy példányát el kell helyezni. A rendelet alkalmazása szempontjából érintett szervekhez egy példányt ugyancsak meg kell küldeni. A körjegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről. A körjegyző gondoskodik arról is, hogy a hatályos rendeletek 2 évenként gyűjteményes formában is megjelenjenek.
- Az önkormányzati rendeletek végrehajtása és hatályosulása
- Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek – a polgármester, körjegyző indítványára – tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a végrehajtás fontosabb tapasztalatairól.
- Egy-egy „ágazat” képviselő-testület előtti beszámoltatásának része a szakterületet érintő rendelet végrehajtásának helyzetéről szóló jelentés is. Egyes rendeletek hatályosulásának ellenőrzését a képviselő-testület bizottság hatáskörébe utalja.
- A körjegyző 2 évenként gondoskodik a hatályos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatáról. Ennek eredményeiről előterjesztést készít a képviselő-testület számára.
V. Fejezet
A települési képviselő (Ötv. 19-21. §.)
30. §.
A képviselőt az Ötv -ben és az SZMSZ -ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.
31. §.
„A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen a 31. §. szerinti esküt tesz.” (Ötv. 19. §. (19) bek.)
32. §.
A képviselő – tevékenysége során – hivatalos személyként jár el.
33. §.
A képviselők főbb jogai
- Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.
- „Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.” (Ötv. 19. §. bek. c) pont utolsó mondat)
- A képviselő-testület hivatalától igényelhet képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, illetőleg ügyviteli közreműködést.
- Sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyekben kezdeményezheti a polgármesteri hivatal intézkedését, a hivatal érintett dolgozója erre 8 munkanapon belül köteles érdemi választ adni.
- Bármely bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet.
- „A képviselő-testület a települési képviselőnek, a bizottsági elnöknek, a bizottság tagjainak – törvény keretei között – rendeletében meghatározott tiszteletdíjat, természetbeni juttatást állapíthat meg.” (Ötv. 20. §. (2) bek.)
34.§.
A képviselő főbb kötelezettségei
- Tevékeny részvétel a képviselő-testület munkájában, közéleti szerepvállalással járó felelősségre a polgármester rendszeresen felhívja a figyelmet.
- Olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára.
- Felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban.
- A tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti (és magán) titok megőrzése. Titoktartás kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll, a mentesülésig.
- Kapcsolattartás választókörzetének polgáraival, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel.
- A személyes érintettség bejelentése.
VI. Fejezet
A képviselő-testület bizottságai (Ötv. 22-29. §.)
35. §.
A bizottsági feladatok és szervezet
- A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat választhat.
- A képviselő-testület a következő bizottságot hozza létre:
Vagyonnyilatkozat Vizsgáló Bizottság 3 fővel,
A képviselő-testület állandó bizottságának elnevezését és feladatát az SZMSZ 2. számú melléklete rögzíti.
- A bizottság a belső működési szabályait – az Ötv. és az SZMSZ keretei között – maga állapítja meg.
- A képviselő-testület állandó vagy ideiglenes jelleggel – szakmai tanácsadó szerveként albizottságot alakíthat. Az albizottság működésének szabályait a bizottság állapítja meg.
- A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladatok ellátására – ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
36.§.
A bizottsági működés főbb szabályai
- „ A bizottság elnökét és tagjainak több mint a felét a települési képviselők közül kell választani. A polgármester, alpolgármester a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, tagja.” (Ötv. 24. §. bek.)
- „ A bizottság határozatképességére és határozat hozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.” (Ötv. 23. §. (3) bek.)
- A képviselő-testület a munkatervében meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottság nyújt be, illetve azokat, amelyek csak a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez.
- A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti.
- Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyekre köteles meghívni az indítványozó képviselőt,
- „ A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról az elnök esetén a polgármester, bizottsági tag esetén a bizottság dönt.” (Ötv. 26. §.)
- A bizottság ülése nyilvános, azonban zárt ülést köteles tartani a testületre vonatkozó szabályok szerint. Döntéseiről csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.
- A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
- A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az ülésen kijelölt egy tagja írja alá.
- A jegyzőkönyv elkészítésére, a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
- A bizottság a tevékenységéről évente kétszer beszámol a képviselő-testületnek.
VII. Fejezet
A polgármester, az alpolgármester, a körjegyző.
(Ötv. .30-38. §.)
37. §.
A polgármester
- A polgármester a megbízatását főállásban látja el.
- „A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképtelensége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester a megválasztást követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.” (Ötv. 32. §.)
- A polgármester illetményére és bérfejlesztésére a Képviselő-testület tesz javaslatot.
- A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő különös feladatai:
- segíti a képviselők munkáját,
- összehívja és vezeti a testület üléseit,
- képviseli az önkormányzatot,
- szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
- biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését.
- A polgármester a jogszabályban és az SZMSZ -ben már tárgyalt hatáskörén túlmenően:
- dönt az éves költségvetés l %-át meg nem haladó hitelügyletről,
- dönt az éven belül áthidaló hitel (munkabérelőleg) felvételéről, amely a jegyző ellenjegyzésével nyújtható be,
- dönt a költségvetési tartalék 20%-áig terjedő felhasználásáról,
- megállapodást köt az éves költségvetés 10%-ig terjedő vagyonügyekben,
- fogadja az önkormányzattal kapcsolatban álló külföldi partnerek képviselőit, és a velük való tárgyalás során előzetes megállapodást köt,
- véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,
- nyilatkozik a sajtónak, a hírközlő szerveknek,
- a dolgozókkal kapcsolatos egyes munkáltatói jogok tekintetében egyetértési jogot gyakorol,
- irányítja az önkormányzat külügyi tevékenységét,
- ellátja a honvédelmi törvény Htv. 19. § -ában megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat,
- az előző pontban meghatározott feladatának végrehajtásához szükséges költségek és kiadások fedezetét a helyi költségvetésben kell biztosítani.
- A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:
- indítványozza a bizottság összehívását,
- felfüggeszti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz. (Ötv. 25. §. (2) bek.)
- bizottsági döntéshozatal esetén dönt a bizottsági elnök kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét vagy hozzátartozóját személyesen érinti.
- A polgármesteri a hivatallal összefüggő főbb polgármesteri jogosítványok:
- a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében eljárva irányítja a hivatalt,
- a jegyző javaslatainak figyelembe vételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,
- dönt a jogszabály által hatáskörébe utat államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatáskörök gyakorlását átruházhatja,
- a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására,
- szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét,
- gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester, a jegyző és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében. (Ötv. 35. §. (2) bek.)
- A polgármester foglalkoztatási sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt a képviselő-testület – minősített többséggel hozott határozata alapján – keresetet nyújthat be a polgármester ellen a helyi önkormányzat székhelye szerint illetékes megyei bírósághoz a polgármesteri tisztsége megszüntetése érdekében, melyben egyidejűleg kérheti a polgármesternek a tisztségből történő felfüggesztését is.
- A polgármester átruházott hatáskörben:
-
- A 6/2001. (VI. 15.) Kdkt. számú rendelet 3. §. (1) bekezdésében kapott feladatkörében a 11. § szerint egyszeri átmeneti segélyt adhat indokolt esetben.
-
38. §.
Alpolgármester
- „ A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére l fő alpolgármestert választ.” (Ötv. 34. §.)
- Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
- Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok
- Az alpolgármester feladatait – jellegüket, tartalmukat tekintve -. előkészítő, összehangoló jellegűek. Részt vesz:
- a képviselő-testület ülésére kerülő előterjesztések kidolgozásában,
- a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban,
- a bizottságok és a képviselők munkájának segítésében,
- a kinevezési és a testület hatáskörébe tartozó választási ügyek előkészítésében.
39. §.
Polgármester, alpolgármester helyettesítése (Ötv. 31. §.)
A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén az eljárási szabályok:
- Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve tartósan akadályoztatva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a képviselő-testület összehívására, működésére, az ülés vezetésére vonatkozóan a hatáskört a korelnök gyakorolja.
- Az ülés vezetésére a 20.§ -ban és a 23. §. (1)-(10) bekezdésében foglalt szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
- Tartós akadályoztatásnak minősül:
- 30 napot meghaladó betegség, külszolgálat,
- büntető, vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés,
- 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.
40. §.
A körjegyző
- „A képviselő-testület– pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A képviselő-testület a jegyző, a főjegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – községben kinevezhet, más önkormányzatnál kinevez aljegyzőt a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására. A kinevezés határozatlan időre szól.” (Ötv. 36. §. bek.)
- A körjegyző vezeti a Körjegyzőség hivatalát. (Ötv. 36. §. bek.) A körjegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. (Ötv. 36. §. (2) bek. a) pont) Ebben a körben:
- előkészíti a képviselő-testületi ülést, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
- ellátja a testületek, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
- tanácskozási joggal részt vesz a testület és a bizottságok ülésein,
- törvényességi észrevételeket tehet döntés-előkészítés során vagy az előterjesztés vitájában,
- gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, azt a polgármesterrel együtt írja alá,
- rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet és a bizottságokat, az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a Körjegyzőség hivatali munkájáról és az ügyintézésről
- A körjegyző egyéb főbb feladatai:
- döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
- ellátja a jogszabályban előírt államigazgatási feladatokat és a hatósági hatásköröket,
- dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,
- „A hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét, gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, vezetői megbízatáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazásához – a polgármester által meghatározott körben – a polgármester egyetértése szükséges.” (Ötv. 36. §. (2) bek. b) pont)
- szervezi a Körjegyzőség hivatala jogi felvilágosító munkáját,
- ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat.
- Véleményt nyilvánít (állást foglal) a polgármester, alpolgármester és bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,
- javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,
- gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek naprakész állapotban tartásáról,
- dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,
- hetente hétfői munkanapokon fogadóórát tart.
41. §.
- A képviselő-testület a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatozó szabályok szerint – aljegyzőt nevezhet ki a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.
- A kinevezés határozatlan időre szól.
VIII. Fejezet
42. §.
A Körjegyzőség hivatala
- A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre – Kisdombegyház-Magyardombegyház Községi Önkormányzatok Körjegyzősége ( Körjegyzőség) elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására. (Ötv. 38. §.)
- A képviselő-testület a Körjegyzőség hivatala irányítását döntésein keresztül a polgármester irányítási jogosítványainak a polgármesteri hivatallal szemben nem érvényesítheti.
- A Körjegyzőség hivatalát a körjegyző vezeti.
- A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján meghatározza az egységes Körjegyzőség hivatala belső szervezeti tagozódását, munka – és ügyfélfogadásának rendjét, valamint a bértömeget.
- A polgármester előterjesztését a körjegyző javaslatának figyelembe vételével teszi meg.
- A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát külön rendeletben határozza meg.
- A hivatal a jegyző által elkészített és a polgármester által jóváhagyott ügyrend szerint működik, amely a hivatal feladatait, valamint belső szervezeti egységek és dolgozók közötti munkamegosztást tartalmazza.
- A Körjegyzőség ügyrendjét Kisdombegyház-Magyardombegyház Körjegyzőség Szervezeti és Működési Szabályzatának 1. számú melléklete tartalmazza.
- A képviselő-testület által létrehozott bizottságok döntései nem terjednek ki a Körjegyzőség hivatala szervezeti tagozódására munkarendjére, valamint az ügyfélfogadás rendjére. A bizottságok nem vonhatják el, és nem korlátozhatják a polgármester irányítási és a körjegyző vezetési jogosítványait a Körjegyzőség hivatalával szemben.
- A Körjegyzőség köteles ellátni a bizottságok működésével a képviselő-testület és a polgármester által meghatározott feladatokat, különös tekintettel azokban az esetekben, amikor a képviselő-testülettől átruházott hatáskörben jár el a bizottság.
- A települési képviselő a Körjegyzőségtől a körjegyző útján igényelheti a képviselői munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a Körjegyzőség hivatalának az intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni.
- A Körjegyzőség önálló költségvetési szerv. A költségvetés határozza meg a Körjegyzőség hivatala működéséhez szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.
- A Körjegyzőség hivatala igény és szükség szerint köteles adatokat szolgáltatni és jelentést készíteni a képviselő-testületnek és az önkormányzati bizottságnak.
- A hivatali szervezet dolgozóját a tudomására jutott állami szolgálati és üzleti (magán) titkok tekintetében titoktartási kötelezettség terheli. E titoktartási kötelezettség – az adatvédelemről szóló törvény rendelkezéseinek alapulvételével – kiterjed az ügyfél személyiségi jogainak a védelmére is. a Titoktartási kötelezettség a közhivatal betöltése után is fennáll. A hivatali dolgozó minden olyan adatot, információt és tényt köteles a körjegyző tudomására hozni, amely az előbbi kötelezettséget befolyásolja.
- A köztisztviselők jogállásáról szóló többször módosított 1992. évi XXIII. tv. 22/A §. (8) bekezdésében meghatározott vagyonnyilatkozat tételére az alábbi munkakörökben foglalkoztatott köztisztviselők kötelezettek:
-
- körjegyző
- anyakönyvvezető
- adóügyi feladatot végző köztisztviselő.
-
IX. Fejezet
A társulások (Ötv. 41-44. §.)
43. §.
A társulásra vonatkozó átfogó szabályok
- Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselő-testület elsősorban a megyei közgyűléssel, más települések képviselő-testületeivel, gazdasági szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakít társulásokat. Társulásos formákat keres a vezetékes szolgáltatásokkal, valamint a nyomvonalas fejlesztésekkel kapcsolatos tervek és elképzelések megvalósításánál.
- A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (közügyek) megoldására irányulnak.
- A társulások célja és rendeltetése:
- tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése,
- a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása,
- a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása.
- A koordináció főbb módszerei:
- a polgármester, alpolgármester, jegyző kölcsönös meghívása az egymást érintő napirendek megtárgyalására,
- testületi ülések együttes tartása,
- közös (ideiglenes) bizottságok szervezése meghatározott közös érdekű feladatok ellátására,
- képviselő-testületi és bizottsági munkatervek kölcsönös megküldése.
(5) A társulások létrehozását, szervezeti és működési rendjét rögzítő együttműködési megállapodások az SZMSZ mellékletét képezik.
X. Fejezet
A lakossággal való kapcsolati formák, lakossági fórumok
44. §.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
- A képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.
- A képviselő-testület az Ötv. 46. §-ában foglaltakon túlmenően a következő ügyekben ír ki helyi népszavazást:
- A törzsvagyon körébe tartozó – korlátozottan forgalomképes – vagyontárgy gazdasági társaságba való bevitele, elidegenítése tárgyában (20 millió Ft értékhatáron felül).
- Önkormányzati lakás, helyiség, ingatlanok elidegenítése, ha az elidegenítésre kijelölt ingatlanok forgalmi értéke a 10 millió Ft-ot meghaladja.
- Lakásgazdálkodási koncepció (rendeletek) kidolgozása.
- A település általános rendezési tervének, részletes rendezési tervének megállapítására hivatott rendeletének megerősítése.
- Minden olyan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó ügy, amelynél a helyi népszavazást az Ötv. 46. § (4) bekezdése nem zárja ki.
- A (2) bekezdésben felsoroltak a helyi népszavazás, népi kezdeményezés rendjéről szóló önkormányzati rendelet kötelező tartalmi elemeit jelentik.
- Népi kezdeményezés útján a képviselő-testület elé terjeszthető minden olyan ügy, amelynek eldöntése a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.[Ötv. 49. § (1) bek.]
- Kötelező tartalmi elemeként felveendők a helyi önkormányzati rendeletbe a következők:
- Az Ötv. 49. § (2) bekezdése értelmében a kezdeményezésre jogosultak köre. Több – tartalmában megegyező – beadvány együttesen is előterjeszthető és feldolgozható.
- Népi kezdeményezés, tárgyalás nélkül csak akkor utasítható el, ha:
- olyan ügyre vonatkozik, amelynek elbírálására a helyi képviselőtestületnek nincs hatásköre vagy illetékessége,
- a megtárgyalása lehetetlen.
- A visszautasítás indokát írásban közölni kell.
- A képviselő-testület népi kezdeményezés tárgyában hozott döntését a polgármester köteles a helyben szokásos módon közzétenni.
45. §.
Lakossági fórumok
- A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart. Fontosabb szabályai: (Ötv. 13. §)
- A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez, vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
- A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a (2) bekezdésben említetteket a községháza hirdetőtábláján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
- A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
- A Közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
A jegyzőkönyv összeállításáról a körjegyző gondoskodik.
- A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze. Fontosabb szabályai:
- A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a községháza hirdetőtábláján, hangos híradó útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
- A gyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a képviselőket, a körjegyzőt.
- A gyűlésről jegyzőkönyv készül, amelynek vezetéséről a körjegyző gondoskodik.
XI. Fejezet
Az önkormányzat vagyona
46. §.
- A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosításra külön rendeletet alkot.
- Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet határozza meg. Ebben a rendeletben kell megállapítani:
- a forgalomképtelen vagyontárgyak körét,
- a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során,
- azoknak a vagyontárgyaknak, vagyoni részeknek és jogoknak a körét, amelyek elidegenítéséről, megterheléséről, vállalkozásba való beviteléről, illetőleg más célú hasznosításáról csak helyi népszavazással lehet dönteni.
- Az önkormányzat – vagyonának növelése érdekében az Ötv. 80. § bekezdésében foglalt korlátozásokkal – részt vehet különböző gazdasági vállalkozásokban. E részvétel formájáról és módjáról célszerű, ha külön önkormányzati rendelet tartalmaz előírásokat.
- A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat vagyonát vagy tulajdonát érintő ügyekben 5 millió Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával válnak érvényessé.
- A képviselő-testület hitelt csak abban az esetben vesz fel, amennyiben más finanszírozási mód nem lehetséges vagy gazdaságilag célszerűtlen.
- A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról köteles tájékoztatni az állampolgárokat.
47. §.
Az önkormányzat költségvetése
- A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
- A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
- Az első forduló (koncepció) főbb elemei:
- a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,
- az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
Ezen belül:
- Az első forduló (koncepció) főbb elemei:
= a bevételi források,
= azok bővítésének lehetőségei,
= a kiadási szükségletek, azok gazdaságos (törvényes keretei között mozgó célszerű megoldásainak) meghatározása,
= az igények és a célkitűzések egyeztetése,
= a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása,
= a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
-
- A második forduló főbb elemei:
- A közmeghallgatást követően a képviselőtestület megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetét, amely több változatban is készülhet.
- A költségvetési javaslat tartalmazza:
- A második forduló főbb elemei:
= a bevételi forrásokat,
= a működési, fenntartási előirányzatokat (önálló és részben önálló költségvetési szervenként),
= a felújítási előirányzatokat célonként,
= a fejlesztési kiadásokat feladatonként, valamint külön tételben,
= az általános és a
= céltartalékot.
- A költségvetési rendelet tervezetének elkészítéséről a körjegyző gondoskodik, s a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
- A zárszámadási rendelet tervezetének elkészítésére és előterjesztésére a (3) bekezdésben írt szabályok irányadók.
48. §.
Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai (Ötv. 90. §)
- A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
- A veszteséges gazdálkodás következményei az önkormányzatot terhelik, kötelezettségeiért az állami költségvetés nem tartozik felelősséggel.
- Az önkormányzat fizetésképtelenné válását a hitelezők kérelmére bíróság állapítja meg.
- A fizetésképesség helyreállítása érdekében az önkormányzat köteles felfüggeszteni a hatósági és az alapvető lakossági szolgáltatások kivételével a feladatok finanszírozását.
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot, a félévi teljesítést határozattal fogadja el, évvégén a végrehajtásáról szóló beszámolóról rendelettel dönt.
- A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről a jogszabályok és az SZMSZ figyelembevételével saját hatáskörében döntsön, melyről a testületet folyamatosan tájékoztatni kell.
- Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Körjegyzőség hivatala látja el. E körben különösen:
- a PM által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a TÁH részére,
- beszedi az önkormányzat saját bevételét,
- „leigényli” a TÁH-tól a címzett és céltámogatásokat,
- gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról,
- biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét,
- biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,
- elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz,
- az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat intézményei működési kiadásainak a kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.
- Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények részben önállóan gazdálkodnak, a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközeiket azonban csak a polgármesteri hivatal által meghatározott ütemben és mértékben használhatják fel. Az intézmény a kötelező térítési díjon és a képviselő-testület által kötelezően előírt bevételi összegen felüli bevételével szabadon rendelkezik, azt – az alapfeladatainak sérelme nélkül – felhasználhatja dologi kiadásokra, bért azonban nem képezhet belőle.
- A polgármesteri hivatal és az önkormányzat által működtetett intézmények vezetői a kisebb összegű készpénz kifizetéseiket a házi pénztárban kezelt ellátmányból – a házi pénztárban meghatározott szabályok szerint – teljesítik.
49. §.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
- Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi. [Ötv. 92. § (2) bek.]
- A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület látja el. [Ötv. 92. § bek.]
- A képviselő-testület gazdálkodásának belső ellenőrzéséről jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik. [Ötv. 92. § (2) bek.]
50. §.
Felterjesztési jog (Ötv. 101. §)
- „A képviselő-testület az általa irányított szerv működésével, illetőleg az általa kibocsátott jogszabályokkal, jogi irányítási eszközzel és egyéb döntésével kapcsolatban véleményt nyilváníthat, kifogással élhet, kezdeményezheti annak megváltoztatását vagy visszavonását.” [Ötv. 101. § bek. C) pont]
- „A képviselő-testület az önkormányzati jogokat, illetőleg a helyi önkormányzat feladat – és hatáskörét érintő bármely kérdésekben – közvetlenül vagy érdekképviseleti szervezete útján – az adott kérdésben hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordulhat és
- tájékoztatást, adatot, szakmai és jogértelmezési kérdésben állásfoglalást kérhet,
- javaslatot tehet, intézkedés megtételét kezdeményezheti.”[Ötv. 101. § (1) bek.]
- A képviselő-testület felterjesztési jogának gyakorlásáról előzetesen kéri a tárgy szerint érintett önkormányzati bizottság véleményét.
XII. Fejezet
Záró rendelkezések
51. §.
- A szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ) megalkotásáról szóló rendelet a kihirdetés napján 2007. április 01-én lép hatályba, melyet az SZMSZ eredeti példányán fel kell tüntetni.
- Az SZMSZ hatálybalépésével hatályát veszti az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló, 12/2004. (XII. 01.) Mdkt. számú rendelet.
- Az SZMSZ mellékleteinek folyamatos, naprakész vezetéséről, a körjegyző gondoskodik.
- Az SZMSZ mellékleteivel együtt megküldendő:
- a települési képviselőknek
- a bizottságok nem képviselő tagjainak,
- a megyei közigazgatási hivatal vezetőjének,
- az illetékes ügyészség vezetőjének.
- Az SZMSZ kihirdetéséről a helyben szokásos módon a körjegyző gondoskodik.
- Az SZMSZ mellékletei:
1. számú melléklet A Képviselők névsora
2., számú melléklet Az Állandó Bizottság feladata, hatásköre
3, 4, 5. számú melléklet Társulási Megállapodásokról
Magyardombegyház, 2007. március 27.
Dús Ildikó Nádaskiné Szabó Margit
polgármester körjegyző
A rendelet kihirdetve:
2007. április 01-én.
Nádaskiné Szabó Margit
körjegyző